Ligg steget före

Skriv in din e-postadress så får du vårt nyhetsbrev om team- och ledarskapsutveckling.

Lagarbete är ingen sällskapslek

Publicerat 12 oktober 2009 av Kent Werner

Ett team har en gemensam uppgift, det är grunden. Att arbeta tillsammans med uppgiften skall ge mervärde, mer kunskap och fler infallsvinklar som i sin tur genererar kreativare lösningar.

Om uppgiften kan utföras av enskilda individer finns ingen anledning att du skapar ett team. Det krånglar snarare till det. Teamet skall vara ett medel för att nå uppsatta mål, inte ett mål i sig. Att arbeta tillsammans med uppgiften skall ge mervärde, mer kunskap och fler infallsvinklar som i sin tur genererar kreativare lösningar.
Together Each Achieve More

Ordet ”team”

är ju som du kanske vet en akronym (ett ord som är skapat av begynnelsebokstäverna i andra ord) och står för Together Each Achieve More – man vill att 1 + 1 = 3. Om man man kokar ner alla definitioner på vad ett team är till minsta gemensamma nämnare så återstår följande:

  • Team har tydliga och gemensamma mål.
  • Team måste arbeta nära tillsammans för att nå målen.
  • Team utvärderar regelbundet sitt arbete.

Teamanda eller laganda är också ett fundamenta för ett effektivt team, men som i alla relationer så uppstår inte denna av sig själv. Det tar lite tid att bygga ett team och det kräver kontinuerligt underhåll för att fungera väl. Du kan men nedanstående ”checklista” testa om din grupp är ett team.

Gruppens medlemmar:

  • har ett eller flera tydliga och gemensamma mål
  • delar tid och andra resurser
  • löser problem tillsammans
  • är beroende av varandra för att nå målen
  • tar ömsesidigt ansvar
  • har ett gemensamt arbetssätt
  • har tydliga ramar för ledarskap och olika roller
  • präglas av respekt, omtanke, ärlighet och tydlighet
  • tillåter både individerna och gruppen att utvecklas
  • följer upp och utvärderar samt förbättrar sitt arbetssätt
  • har stöd i organisationen
  • har roligt och trivs tillsammans

Kategorier: chefsutveckling, gemenskap, grupp, individ, lagarbete, mål, respekt, resultat, team, teambuilding, ugl

Inga kommentarer »

Gör ett gott intryck på 7 sekunder

Publicerat 12 oktober 2009 av Kent Werner

Attityd205458

Att ge ett förstaintryck tar ofta mindre än 10 sekunder – det kan ta år att rätta till om det blir fel.

När du kommunicerar måste du upplevas som trovärdig. Här är några bra tips för att lyckas uppnå detta:

1. Din attityd

Gör ett medvetet val av vilken attityd du vill utstråla innan du ens hälsar på någon eller kliver upp på scen.

2. Tänk på din kroppshållning

Sträck på dig och håll huvudet högt. Det visar gott självförtroende och självkänsla.

3. Le

Ett leende är en invit – det visar att du är möjlig att närma sig.

4. Sök ögonkontakt

Att se folk i ögonen visar energi och öppenhet. Ta för vana att lägga märke till ögonfärgen hos alla du möter.

5. Skaka hand

Forskning visar att det tar ca tre timmar av oavbruten samverkan för att nå samma kontaktnivå som vid ett vanligt enkelt handslag.

6. Namn

Memorera den andres namn. Detta visar att du anser honom vara betydelsefull vilket ger en positiv känsla.

7. Luta dig lätt framåt

Det visar att du är engagerad och intresserad – men visa också respekt för den andres integritet.

Kategorier: kommunikation, ledarskap, människor, mötet, trovärdighet

Inga kommentarer »

Kommunikation är navet

Publicerat 12 oktober 2009 av Kent Werner

Om personer har svårt att kommunicera med varann – de talar förbi varann och förstår inte vad den andre menar – så påverkar detta självklart deras relation.

Kommunikation är navet

Om personer som har en dålig relation nu skall arbeta och prestera tillsammans, så påverkas självfallet resultatet eftersom samarbetet inte fungerar optimalt.

Om personer i en organisation inte presterar optimalt så påverkar detta också företagets eller organisationens lönsamhet – och i förlängningen också dess överlevnad.

Kommunikation är alltså att betrakta som navet i all verksamhet.  Man skulle också kunna säga effekten av ett företags eller organisations samlade ansträngningar är en spegling av kvalitén i dess relationer.

Slutsats: Om det bara är en sak du har tid och pengar att utveckla i din organisation så borde det vara er kommunikativa förmåga.

Kategorier: kommunikation, organisation, relationer, samarbete

Inga kommentarer »

© cluram consulting 2024  |  tel 08-768 09 95  |  mobil 0705-700 995     |  Inlägg (RSS)  |  Kommentarer (RSS)